北大教授张志学荐书

北京大学光华管理学院
2018-10-19 10:00 浏览量: 3217

MBAChina网】“书籍是一种改造灵魂的工具。”

北大光华MBA项目官微将推出光华教授荐书活动,旨在通过推荐书目分享传递光华人的思想,丰富和启发更多智慧的灵魂。

本期荐书人

张志学 教授

北京大学光华管理学院组织与战略管理系教授

行为科学研究中心主任

推荐书目

书名:《The Undoing Project》

推荐理由:讲述了两个天才级学者之间的友谊和微妙竞争。通过这本书既可以回顾不同老师在光华课堂上讲到的诺贝尔经济学奖获得者的行为决策或与行为经济学相关的理论,也能看到世界最顶尖的天才学者之间在智慧上如何相互弥补和刺激。中文版《思维的发现:关于决策与判断的学科》,翻译的书名虽然颇显硬核气质,不过少了些翻译应有的信达雅。

作品简介:

Best-selling author Michael Lewis examines how a Nobel Prize–winning theory of the mind altered our perception of reality.

Forty years ago, Israeli psychologists Daniel Kahneman and Amos Tversky wrote a series of breathtakingly original studies undoing our assumptions about the decision-making process. Their papers showed the ways in which the human mind erred, systematically, when forced to make judgments about uncertain situations. Their work created the field of behavioral economics, revolutionized Big Data studies, advanced evidence-based medicine, led to a new approach to government regulation, and made much of Michael Lewis’s own work possible. Kahneman and Tversky are more responsible than anybody for the powerful trend to mistrust human intuition and defer to algorithms.

The Undoing Project is about the fascinating collaboration between two men who have the dimensions of great literary figures. They became heroes in the university and on the battlefield―both had important careers in the Israeli military―and their research was deeply linked to their extraordinary life experiences. In the process they may well have changed, for good, mankind’s view of its own mind.

书名:《巨人的陨落》

推荐理由:世界再大,也是由每一个个体组成;历史浩瀚,也是由每一个个体推动。这本书通过上个世纪初几个家庭或者家族的平凡生活,带出一战的宏伟篇章,巧妙呈现原本错综复杂的政治家、资本家千丝万缕的联系,以及贵族与平民的日常生活。作者打通了不同的学科之间的边界,娴熟地运用历史事实和文学创造展现了国际政治的复杂场景以及在大时代背景下大小人物的悲欢离合。光华提倡通识教育,这本书给人启迪,值得一读。

作品简介:

“福莱特再次创造了一个既熟悉又美妙的世界,以及一种纯粹的阅读乐趣,让你根本放不下这本书。帝国衰落,英雄崛起,真爱无敌。你会忍不住和书里的角色在战火硝烟中同呼吸、共命运,并希望福莱特的下一本大部头赶快砸过来。”——《Time Out纽约》

在第一次世界大战的硝烟中,每一个迈向死亡的生命都在热烈地生长……从充满灰尘和危险的煤矿到闪闪发光的皇室宫殿,从代表着权力的走廊到爱恨纠缠的卧室,五个家族迥然不同又纠葛不断的命运逐渐揭晓,波澜壮阔地展现了一个我们自认为了解,但从未如此真切感受过的20世纪。

编辑:

(本文转载自北京大学光华管理学院 ,如有侵权请电话联系13810995524)

* 文章为作者独立观点,不代表MBAChina立场。采编部邮箱:news@mbachina.com,欢迎交流与合作。

收藏
订阅

备考交流

免费领取价值5000元MBA备考学习包(含近8年真题) 购买管理类联考MBA/MPAcc/MEM/MPA大纲配套新教材

扫码关注我们

  • 获取报考资讯
  • 了解院校活动
  • 学习备考干货
  • 研究上岸攻略